30 Νοε 2011

Η περιοχή της σκέψης


             Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ


Πολλές οικογένειες στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό χρησιμοποιούν την μέθοδο της «περιοχής της σκέψης» (ή το σκαλοπάτι της αταξίας ή την σκεφτούλα) τόσο για να πειθαρχήσουν το παιδί/παιδιά τους όσο και για να καταφέρουν να επιβιώσουν μέσα σε μια κουραστική και πιεστική καθημερινότητα. Αυτή η τεχνική, σε συνδυασμό με αυστηρούς κανόνες σπιτιού και πίνακες επιβράβευσης, μπορούν να σας χαρίσουν μια ήρεμη και αρμονική οικογενειακή ζωή και παράλληλα να βοηθήσουν το παιδί σας να μάθει ποιες συμπεριφορές θεωρούνται αποδεκτές και ποιες όχι.


Η συστηματικότητα και η επιμονή είναι το κλειδί της επιτυχίας για την συγκεκριμένη τεχνική. Η περιοχή της σκέψης ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ μόνο όταν όλοι όσοι ασχολούνται με την  ανατροφή του παιδιού, την εφαρμόζουν πιστά και έχουν συμφωνήσει στην αυστηρή τήρηση των κανόνων του σπιτιού και των συνεπειών κάθε φορά που δεν τηρούνται.

Να θυμάστε ότι ο ρόλος σας είναι να διδάξετε στο παιδί σας αποδεχτές και μη συμπεριφορές, την σημασία που έχει το να σκεφτόμαστε την συμπεριφορά μας και να αποδεχόμαστε τις συνέπειες της και τέλος την σπουδαιότητα που έχει η συγνώμη, έτσι ώστε να μπορέσει να μάθει μέσα από τα σφάλματα του και να προχωρήσει. Η περιοχή πρέπει να είναι προκαθορισμένη και μακριά από παντός είδους αποσπάσεις. Αυτός ο χώρος δίνει στο παιδί χώρο και χρόνο να ωριμάσει, να ηρεμήσει και να αντιμετωπίσει τα συναισθήματα του.


ΒΗΜΑ ΠΡΟΣ ΒΗΜΑ Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ

1.  Όταν η Κατερίνα αρχίσει μια μη αποδεχτή συμπεριφορά (να τραβάει τα μαλλιά του Κωστάκη) ή αθετήσει έναν από τους κανόνες του σπιτιού, της εξηγούμε ότι αυτό που κάνει δεν είναι σωστό και την προειδοποιούμε ότι αν επαναλάβει αυτήν την συμπεριφορά θα περάσει στον χώρο της σκέψης. Η φωνή σας πρέπει να είναι ήρεμη και σταθερή, όχι θυμωμένη.
2.  Αν την ενοχλεί κάτι, αν είναι κουρασμένη ή πεινασμένη προσπαθήστε να καλύψετε τις βασικές της ανάγκες και απασχολήστε την με δραστηριότητες που την εξιτάρουν.
3.  Αν ωστόσο επαναλάβει την μη αποδεχτή συμπεριφορά (ξανατραβήξει τα μαλλιά του Κωστάκη), κατευθείαν τοποθετήστε την στην περιοχή της σκέψης. Εξηγήστε της πως επειδή τράβηξε ξανά τα μαλλιά του αδερφού της θα παραμείνει στο χώρο της σκέψης για 4 λεπτά (τα λεπτά της παραμονής της προκαθορίζονται από την ηλικία του παιδιού-όσο χρονών είναι το παιδί, τόσα λεπτά παραμένει στον προκαθορισμένο χώρο) έτσι ώστε να σκεφτεί την συμπεριφορά της και να ζητήσει συγνώμη.
4.   Αν φύγει από την περιοχή, με ήρεμες κινήσεις βάλτε την ξανά στο ίδιο σημείο για όσες φορές χρειαστεί μέχρι να συνειδητοποιήσει ότι δεν αστειεύεστε. Μηδενίστε τον χρόνο και ξαναρχίστε από την αρχή.
5.      Όταν περάσουν τα 4 λεπτά, πηγαίνετε κοντά της, γονατίστε ώστε να είστε στο ίδιο ύψος και εξηγήστε της ότι την βάλατε εκεί γιατί αθέτησε έναν από τους κανόνες του σπιτιού σας. Ζητήστε της να πει συγνώμη, και όταν το κάνει αγκαλιάστε την και φιλήστε την. Πείτε της ευχαριστώ και ζητήστε της να πάει να παίξει. Το περιστατικό θεωρείτε λήξαν.
6.  Αν αρνηθεί να ζητήσει συγνώμη, ξαναβάλτε την για 4 λεπτά στην ίδια περιοχή μέχρι να συνειδητοποιήσει ότι οφείλει μια ειλικρινή συγνώμη.             

Δεν υπάρχουν σχόλια: