15 Ιαν 2014

ΑΝΤΙΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ – ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΕΝΑΣ ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


Η ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΜΟΡΦΕΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΗΣ – ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΣΚΟΠΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΑΝΩ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ.

ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΗΘΩΣ :
1       ΑΝΥΠΑΚΟΥΑ
2       ΑΡΝΗΤΙΚΑ
3       ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΑΠΑΘΕΙΑ
4       ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΕΞΟΥΣΙΑΣ

ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΟΓΕΝΗ, ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΔΡΑΣΕΩΝ ‘Η ΣΥΝΔΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ.

ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΡΜΟΣΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΟΦΕΙΛΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ‘Η ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:

1.        Η ΑΝΙΑ,
2.        Η ΕΛΕΙΨΗ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΓΙΑ ΜΑΘΗΣΗ,
3.       Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ,
4.       ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ,
5.        ΔΕΠΥ,
6.       ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ,
7.        ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ,
8.        ΠΙΕΣΗ ΣΥΝΟΜΗΛΙΚΩΝ,

ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΕΙΝΑΙ:

1.       ΑΓΕΝΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
2.       ΑΔΙΑΦΟΡΗ ΣΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
3.       ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟΤΗΤΑ
4.       ΑΣΧΗΜΗ ΓΛΩΣΣΑ
5.       ΕΚΡΗΞΕΙΣ ΟΡΓΗΣ
6.       ΜΙΣΟΣ
7.       ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΜΟΝΟΠΩΛΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ

ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΕΙΝΑΙ:

1.       ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ
2.       ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ‘Η ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ:

1.       ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΠΑΙΔΙΟΥ (ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΠΙΤΙΟΥ ‘Η/ΚΑΙ  ΤΑΞΗΣ – ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΠΕΙΘΑΡΧΟΥΝ)
2.       ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΤΗΝ ΤΙΜΩΡΙΑ
3.       ΣΑΦΗ ΟΡΙΑ
4.       ΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ (ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ)
5.       ΣΠΑΣΤΕ ΤΗΝ ΑΛΥΣΙΔΑ (ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ (ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΣΗ ΕΠΙΘΥΜΙΑΣ) – ΘΥΜΟΣ – ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ.
6.       ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΤΕ ΝΑ ΑΓΝΟΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΤΟΥ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΔΕΙΞΤΕ ΤΟΥ ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ ΣΥΝΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΑΡΜΟΝΙΚΑ
7.       ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΔΙΝΟΥΝ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΝΑ ΣΥΜΜΟΡΦΩΘΕΙ ΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΖΗΤΑΤΕ, ΤΟΤΕ ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΒΗΜΑΤΑ:

  • ΕΠΙΜΕΙΝΕΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΖΗΤΑΤΕ
  • ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΤΕ ΗΡΕΜΟΙ
  • ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΤΕ ΕΥΓΕΝΙΚΟΙ
  • ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟΥ ΤΙΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΣΑΣ ΜΕ ΣΑΦΗ ΤΡΟΠΟ
  • ΕΠΕΞΗΓΗΣΤΕ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕ
  • ΜΙΛΗΣΤΕ ΤΟΥ ΑΝΟΙΧΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ
  • ΑΝΑΦΕΡΕΤΕ ΤΙΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΧΕΙ ΑΝ ΑΨΗΦΗΣΕΙ ΤΙΣ ΥΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΣΑΣ
  • ΔΕΙΞΤΕ ΤΟΥ ΠΩΣ ΟΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΑΥΤΕΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ
  • ΑΝ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ ΕΠΙΒΑΛΕΤΕ ΤΙΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ
  • ΕΠΙΤΡΕΨΤΕ ΤΟΥ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΙΜΩΡΙΑ ‘Η ΣΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ.
  • ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΤΕ  ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΑ. ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΣΑΣ ΕΚΝΕΥΡΙΣΟΥΝ. ΑΝ ΕΠΙΤΡΕΨΕΤΕ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΑΣ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙ ΜΕ ΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ, ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΠΕΤΥΧΕΙ ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ ΤΟΥΣ. ΕΚΛΟΓΙΚΕΥΣΤΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΗΝ ΛΟΓΙΚΗ ΣΑΣ.
  • ΑΣΚΕΙΣΤΕ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ / ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΑΝΤΑΜΟΙΒΩΝ. (ΕΠΑΙΝΟΙ, ΔΙΠΛΩΜΑΤΑ ΚΑΛΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ, ΘΕΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ, ΤΗΛΕΦΩΝΟ-ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ, ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ, ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΝΟΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΥ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΣ).

1 σχόλιο:

Solar Toys είπε...

H πειθαρχία δεν πρέπει να βασίζεται στην τιμωρία ή στον φόβο της τιμωρίας, αλλά να είναι συνειδητή. Είναι αναγκαίο τα παιδιά να υπακούν σε συγκεκριμένους κανόνες με τη θέλησή τους, κατανοώντας τους λόγους για τους οποίους πρέπει να γίνει αυτό. Με άλλα λόγια, δηλαδή, να έχουν αυτοέλεγχο. Αυτό, φυσικά, είναι το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που απαιτεί χρόνο και πρέπει να αρχίζει από νωρίς, δηλ. όταν τα παιδιά είναι μικρά. Ο σεβασμός, η κατανόηση και η επικοινωνία μεταξύ γονιών και παιδιών θέτουν τις βάσεις για να ακούν τα παιδιά και να εφαρμόζουν τους κανόνες. Για να επιτευχθεί αυτό, απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι γονείς να ασχολούνται με τα παιδιά, να δημιουργούν και να διασκεδάζουν μαζί τους, να τους δείχνουν εμπιστοσύνη και να επαινούν τις θετικές συμπεριφορές τους, επισημαίνοντας, συγχρόνως, τις αρνητικές και εξηγώντας στα παιδιά τους λόγους που είναι αρνητικές. Επίσης, γνωρίζοντας ότι τα παιδιά συνήθως μιμούνται συμπεριφορές, θα πρέπει να αποτελούν θετικά πρότυπα γι αυτά.